Jak podnieść ceny w gabinecie i nie zrazić klientów?

Podnoszenie cen za usługi w gabinecie kosmetycznym jest stosunkowo trudną kwestią. Po pierwsze wielu klientów/klientek jest do nich przyzwyczajona, a po drugie bardzo obawiamy się, że wyższa kwota mogłaby ich zrazić i odstraszyć. Jednak jak wiadomo, każdy chciałby zarabiać więcej, a sytuacją idealną byłoby się przy tym zanadto nie napracować. Oczywiście nie chcemy spędzać w salonie długich godzin i zarabiać minimalnie - chcemy by było zupełnie odwrotnie. Jak więc przeprowadzić podwyżki cen z naszym salonie i nie stracić klientów?
Czy można podnieść ceny w taki sposób, aby nie stracić klientów?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy klienci z Tobą pozostaną, jeśli usłyszą, że cena za usługi dwukrotnie wzrosła. Może ich to odstraszyć. I właśnie z tego powodu przedsiębiorcy, a najczęściej właśnie kobiety, wybitnie obawiają się wprowadzania podwyżek cen w swoich zakładach.
W tej kwestii pojawia się emocjonalny pierwiastek kobiecy. Klienci salonu są dla nas niczym rodzina, dobrzy znajomi, w związku z czym w sytuacji, gdy od nas odejdą, będziemy miały poczucie, że to nasza wina, że źle postąpiliśmy. Mamy wrażenie, że wyrządziliśmy komuś przykrość, bo ta osoba chciała skorzystać z oferty, a ceny wzrosły więc zrezygnowała.
Musimy jednak pamiętać, że pomimo całej pasji, zaangażowania i miłości do wykonywanego zawodu, to jest biznes, na którym musimy zarabiać, aby zapewnić byt sobie i swoim bliskim. Takie sytuacje mogą się zdarzać, jednak nie mogą być w żadnym razie odbierane personalnie.
Dlaczego klient korzysta z naszych usług?
Każdy klient, który przychodzi do Twojego salonu ma własne powody, dla których wybiera właśnie to, a nie inne miejsce. Można więc stwierdzić, że jeśli podstawowym wyznacznikiem jego opinii na Twój temat jest cena, to utrata takiego klienta powinna być wręcz plusem, a nie powodem do zmartwień.
Rezygnacja z Twoich usług klienta, w reakcji na wzrost cen, nie jest wcale taką tragedią. Raczej nie odejdą wszyscy – to mało prawdopodobne. Jednak przy podwojeniu cen, obsługując o połowę mniej klientów zarobisz tyle ile dotychczas, więc przynajmniej pracy będzie mniej. Dodatkowo zyskujesz czas na zdecydowanie lepsze obsłużenie tych klientów, którzy zostali, zapewnieniu im wyższej jakości, jak również masz dość czasu na znalezienie nowych.
Podniesienie cen sprawia, że pozostają jedynie Ci klienci, którzy są skłonni zapłacić więcej. Oferując takim osobom wysoką jakość świadczonych usług zyskujesz współpracę z kimś, kto nie narzeka, nie marudzi, nie budzi Cię telefonami w środku nocy. Oprócz tego zawsze płaci w terminie. Jak również, gdy jest zadowolony z usług poleca Cię innym. Jego znajomi natomiast są w większości przypadków podobni do niego, więc w konsekwencji trafiasz do ludzi, z którymi będzie Ci się naprawdę dobrze pracować, a na dodatek zarabiasz zdecydowanie więcej.
Musisz również pamiętać, że firma, którą prowadzisz w całości należy do Ciebie. Decyzja o wysokości cen w salonie kosmetycznym zależy więc w pełni od Ciebie i to Ty podejmujesz wszelkie decyzje dotyczące jej podniesienia. To ma się Tobie opłacać i generować zarobki, nie możesz więc ulegać presji niezadowolonych klientów. W końcu zależy Tobie przecież, aby salon kosmetyczny, który prowadzisz świadczył usługi na jak najwyższym poziomie, a to wiąże się z wyższymi kosztami, które musisz pokryć z przychodów.
Czego należy unikać w czasie podnoszenia cen?
- Nie ukrywaj przed klientami, że ceny wzrosły. Większość osób nie lubi być zaskakiwana w kwestiach finansowych, tak więc wskazane jest jasne i klarowne przedstawienie swojej decyzji, zamiast podnoszenia cen po cichu, z nadzieją, że nikt nie zwróci na to uwagi.
- Pamiętaj również, że ceny nie powinny wzrosnąć z dnia na dzień. Jeśli przykładowo jakiś z klientów zdecydował się na serię zabiegów i ustaliłaś z nim kwotę wedle starego cennika, to jest on przekonany, że właśnie tyle zapłaci. Nagłe podwojenie ceny nie będzie z pewnością w takim przypadku dobre.
- Nie tłumacz się, tym że pojawiły się wyższe koszta, że podwykonawcy i dostawcy liczą sobie więcej, a już na pewno nie wspominaj, że wybierasz się na egzotyczne wakacje. Dla klienta podwyżka ceny powinna być umotywowana wysoką jakością usług, jakie może w tym wypadku otrzymać, a nie jedynie chęcią uzyskania większego zysku.
- Nie podnoś cen za usługi bez podnoszenia wartości tego, co otrzymuje klient. Oznacza to, że z pewnością klienci nie będą zadowoleni, jeśli cena znacząco wzrośnie, a same zabiegi, ich przebieg, jakość i troska o klienta pozostaną takie same. Zadbaj, aby coś udoskonalić.
W jaki więc sposób podnieść ceny?
1. Pozwól klientowi oswoić się ze zbliżającą się podwyżką cen.
Musisz jednak mieć świadomość, że jeśli poinformujesz klientów, że za miesiąc ceny wzrosną, to nagle może się okazać, że Twój kalendarz pęka w szwach, bo każdy będzie chciał jeszcze zdążyć skorzystać z usług w starych cenach. Jednak taka sytuacja ma również plusy. Dzięki temu zarobisz nieco więcej i w początkowym okresie zanim pojawią się nowi klienci lub jeśli na samym początku będzie ich po prostu mniej po podwyżce, to nie będziesz tak stratna finansowo dzięki wcześniejszej nadwyżce.
2. Pozwól klientowi wybrać.
W tzw. okresie przejściowym, czyli w czasie wprowadzania wyższych cen możesz zaoferować usługę w dwóch wersjach – tańszej oraz droższej. Wówczas możesz pozwolić klientowi podjąć decyzję, czy chce skorzystaj z identycznej usługi jak dotąd czy też z wersji specjalnej, która zawiera coś dodatkowego i wyjątkowo atrakcyjnego. Będzie to rodzaj wyciągnięcia ręki do stałych klientów, którzy jeszcze przez jakiś czas będą mieli możliwość skorzystania z dokładnie tego co dotychczas i z pewnością nie zaczną szukać pośród ofert konkurencji. Dopuszczalnym rozwiązaniem jest zachowanie takiej opcji jedynie dla stałych klientów, przez jakiś dłuższy czas. Będzie to rodzaj docenienia ich. Konieczne jest jednak klarowne poinformowanie ich, że usługa taka będzie dostępna wyłączenie dla nich, przez określony czas ze względu na to, że doceniasz, to że regularnie do Ciebie przychodzą.
3. Zadbaj, aby wartość tego co klient otrzyma była na tyle duża, że będzie chciał zapłacić więcej.
Jeśli do swojej usługi dodasz coś ekstra, to z pewnością zapewnisz ludziom dobry powód do zapłacenia wyższej kwoty. Samo podniesienie cen, bez wprowadzenia wymiernych i ciekawych zmian w zabiegach raczej się nie opłaci.
Kiedy podnosimy ceny?
- Jeśli oferowane przez nas ceny są najniższe na rynku,
- nieustannie brakuje pieniędzy na pokrycie podstawowych wydatków, mimo iż nieustannie i bardzo ciężko pracujesz,
- Twój grafik pęka w szwach i nie masz pojęcia, czym jest wolne popołudnie,
- oferujesz zabiegi w cenach sprzed wielu sezonów, które z pewnością nie doganiają obecnych cen rynkowych,
- zdarzyło Ci się usłyszeć od klienta, że Twoje usługi są podejrzanie tanie,
- chcesz zyskać więcej wolnego czasu i pracować mniej niż dotychczas,
- Twoi klienci płacą niewielkie sumy, jednak wymagają królewskiego traktowania i praca z nimi nie sprawia Ci już przyjemności,
- oferujesz usługi specjalistyczne, skierowane do wąskiego grona odbiorców,
- masz dużą wiedzę i doświadczenie, przez co możesz uchodzić za eksperta w swojej branży,
- uważasz, że wynagrodzenie, jakie otrzymujesz za swoją pracę jest znacząco za niskie, bo oferujesz swoim klientom zdecydowanie więcej.